Regler för försäljning med Kuru Kuru secondhand

Sälja med Kuru Kuru

Du kan sälja dina kläder & skor med oss i våran butik så ser vi till att de kommer i återanvändning. Tillsammans gör vi en bra sak för miljön, de plagg som redan är producerade behöver användas i sin fulla livslängd för att vi ska komma till rätta med textilsvinnet och textilbranschens klimatavtryck. Dessutom kan ni få tillbaka lite pengar på de kläder ni är klara med!

Vi vill att det ska vara enkelt att sälja kläder och enkelt att göra klimatsmarta val med oss. Samtidigt vill vi att det ska vara en transparent process så att ni känner er trygga med hur vi hanterar det som ni lämnar till oss.

Vi fokuserar på kläder till barn och ungdomar, det innebär från storlek 44 till 170 cl och vi tar även emot skor i alla former. Ni kan också lämna in underkläder och strumpor, men då som gåva (alltså ingen kommission på dessa). Vi, och våra kunder, älskar vintage och välsydda (stickade/skapade) hemmagjorda plagg. 

Ni får 30% av försäljningspriset i kommission på det som vi säljer. Oddly Reloved prissätter plaggen baserade på nypris och skick.

 Så här går det till, i enkla drag:

  1. Titta på vår sida för att se vad vi tar emot för tillfället

  2. Gå igenom det ni tänkt lämna in och se till att allt är helt, rent och fint.

  3. Packa kläder, skor och leksaker & böcker i separata kassar. Max två papperskassar (normalstora) per inlämning och max en inlämning per månad.

  4. Lämna in era kassar till oss i butiken,

  5. Vi går igenom och hänger ut (lägger ut) era plagg till försäljning.

  6. Efter försäljning kan ni få ersättning som utbetalning via bank eller credits att använda i butiken.


Självklart finns det en del regler som vi behöver följa för att detta ska vara så smidigt som möjligt.
Så här följer lite mer detaljer:


Inlämning av varor

Det är väldigt viktigt att det ni lämnar in är helt och rent. Gå igenom alla era plagg noggrant och se till att de är i det skick som du själv skulle vilja köpa. Om era plagg har varit förvarade ett tag så behöver det tvättas på nytt. Använd gärna parfymfria och miljövänliga tvättmedel. Om ni har husdjur hemma, var noga med att få bort allt hår från plaggen innan de lämnas in. Inlämnaren måste vara över 18 år. Kuru Kuru har rätten att neka en inlämning

  • Plats för inlämning: Varor ska lämnas in i vår butik.

  • Öppettider: Våra öppettider för inlämning är samma som butikens öppettider (aktuella öppettider finns på siten och kommuniceras på Instagram).


Vad vi tar emot

Vi behöver upp till fyra veckor på oss för att gå igenom er inlämning, men oftast går det betydligt snabbare. När vår genomgång är klar skickar vi ett mail till er med instruktioner för att ladda ner en app där ni kommer att kunna se era inlämnade och accepterade plagg, följa försäljningen och se när det finns pengar att få utbetalda. 

Vi tar emot:

  • Barn & ungdomskläder i gott skick.

  • Tillbehör för barn (exempelvis skor och väskor) som är hela och rena.

  • Leksaker, böcker, pussel & spel.

  • Underkläder och strumpor i fint skick tar vi enbart som gåva (utan kommission)


Vad vi inte tar emot

Vi tar just nu bara emot kläder, skor och vissa typer av accessoarer/tillbehör. Det kan komma att ändras längre fram och det kommer då att meddelas på vår hemsida.

Vi tar inte emot:

  • Trasiga eller smutsiga kläder.

  • Mammakläder


Kommission

Vi säljer kläder från privatpersoner med kommission på försäljningspriset efter att en vara sålts. Vi har kommission på olika nivåer beroende på vilken vara det gäller. Vi har följande nivåer:

  • Lek & Bus, 20%

    Kläder som har någon liten fläck eller skönhetsfel men som passar utmärkt till t ex förskolan eller skolan där kläderna oftast får fläckar ändå. Från alla olika slags märken.

  • Bas, 30%

    Oftast kläder från de stora kedjorna som finns i större mängd och som ingår i bassortimentet i garderoben. T ex H&M, Lindex, Kappahl

  • Kvalité, 40%

    Kläder från märken som håller att ärvas lite längre och som oftast har ett högre inköpspris. T ex Polarn O. Pyret, Reima, Didriksons

  • Premium, 45%

    Kända designer brands med ett högt inköps pris. Tex Ralph Lauren, Gant, Tommy Hilfiger, Stella McCartney


Ekonomisk transaktion och betalning

Senast 24 månader efter inlämning kan pengar betalas ut via appen eller spenderas som credits i butiken. Om ni inte hämtat er utbetalning inom 24 månader så kommer saldot att tillfalla Kuru Kuru. En utbetalning till er bank kan ta upp till 5 bankdagar innan den är registrerad på ert konto. Ansvaret för att hålla sig uppdaterad och informerad om villkor och dagar faller på Inlämnaren.

De plagg som inte är sålda inom den avtalade tidsperioden (standard 6 månader) kan återhämtas inom en vecka efter avslutat avtalsperiod. Om de inte hämtas ut inom avtalad tid tillfaller plaggen Kuru Kuru och kommer i vissa fall att skänkas eller återbrukas. Kuru Kuru har rätten att  sänka priset på inlämnade plagg vid kampanjer och rea.

  • Utbetalning

    Kundens andel av försäljningssumman kan fås via appen eller spenderas i butiken inom 24 månader från inlämningsdatum.

  • Delutbetalningar

    Kunden kan få delar av försäljningen utbetalad (plagg som är sålda), dock kan detta enbart göras en gång i månaden vid månadsskifte.

  • Rapportering

    Ni kan när som helst logga in i appen och se status på era inlämnade varor.

 

Processen

  • Kundkonto

    Vid första inlämningstillfället skapas ett kundkonto där Kundens namn, kontaktuppgifter och bankuppgifter för utbetalning registreras.

  • Kontrakt/Avtal

    En aktuell version av avtalet finns i appen och anses accepterat när kunden får access till appen.

  • Appen

    I appen kan kunden se de varor som registrerats, prisuppgifter och även följa status på försäljning. 

  • Sortering

    Vi förbehåller oss rätten att sortera ut vilka varor som kommer att läggas ut till försäljning. De varor som inte väljs ut kan hämtas upp i butiken inom en vecka efter att kunden fått bekräftelse på registrerade varor. De varor som inte hämtats upp inom en vecka skänks till välgörenhet eller används till återbruk.


Skador, stöld eller svinn

Kuru Kuru ansvarar för Kundens varor när de finns i vår besittning. Vid eventuell stöld, svinn eller skada ersätter vi Kunden med ett belopp som motsvarar Kundens förmodade försäljningssumma.


Uppsägning av avtalet

Kunden har rätt att säga upp avtalet och kan då få tillbaka de varor som finns i butiken. När avtalet sägs upp bokas en tid för upphämtning av de varor som finns i butiken.


Giltighet och ändringar

Dessa Allmänna Villkor gäller från och med 1 mars 2025. Villkoren uppdateras kontinuerligt och den senaste versionen finns alltid på hemsidan och länkad i appen.