Du kan sälja dina kläder, skor, leksaker & spel med oss i våran butik så ser vi till att de kommer i återanvändning. Tillsammans gör vi en bra sak för miljön, de plagg som redan är producerade behöver användas i sin fulla livslängd för att vi ska komma till rätta med textilsvinnet och textilbranschens klimatavtryck. Dessutom kan ni få tillbaka lite pengar på de kläder ni är klara med!
Vi vill att det ska vara enkelt att sälja kläder och enkelt att göra klimatsmarta val med oss. Samtidigt vill vi att det ska vara en transparent process så att ni känner er trygga med hur vi hanterar det som ni lämnar till oss.
Vi fokuserar på kläder till barn och ungdomar, det innebär från storlek 44 till 170 cl och vi tar även emot skor i alla former. Ni kan också lämna in underkläder och strumpor, men då som gåva (alltså ingen kommission på dessa). Vi, och våra kunder, älskar vintage och välsydda (stickade/skapade) hemmagjorda plagg.
Kuru Kuru prissätter era varor baserade på nypris och skick.
Så här går det till, i enkla drag:
Självklart finns det en del regler som vi behöver följa för att detta ska vara så smidigt som möjligt. Så här följer lite mer detaljer:
Inlämning av varor
Det är väldigt viktigt att det ni lämnar in är helt och rent. Gå igenom alla era plagg noggrant och se till att de är i det skick som du själv skulle vilja köpa. Om era plagg har varit förvarade ett tag så behöver det tvättas på nytt. Använd gärna parfymfria och miljövänliga tvättmedel. Om ni har husdjur hemma, var noga med att få bort allt hår från plaggen innan de lämnas in. Inlämnaren måste vara över 18 år. Kuru Kuru har rätten att neka en inlämning
Vad vi tar emot
Vi behöver upp till fyra veckor på oss för att gå igenom er inlämning, men oftast går det betydligt snabbare. När vår genomgång är klar skickar vi ett mail till er med instruktioner för att ladda ner en app där ni kommer att kunna se era inlämnade och accepterade plagg, följa försäljningen och se när det finns pengar att få utbetalda.
Vi tar emot:
Vad vi inte tar emot
Kommission
Vi säljer från privatpersoner med kommission på försäljningspriset efter att en vara sålts. Vi har kommission på olika nivåer beroende på vilken vara det gäller. Vi har följande nivåer:
Ekonomisk transaktion och betalning
Senast 24 månader efter inlämning kan pengar betalas ut via appen eller spenderas som credits i butiken. Om ni inte hämtat er utbetalning inom 24 månader så kommer saldot att tillfalla Kuru Kuru. En utbetalning till er bank kan ta upp till 5 bankdagar innan den är registrerad på ert konto. Ansvaret för att hålla sig uppdaterad och informerad om villkor och dagar faller på Inlämnaren.
De plagg som inte är sålda inom den avtalade tidsperioden (standard 6 månader) kan återhämtas inom en vecka efter avslutat avtalsperiod. Om de inte hämtas ut inom avtalad tid tillfaller plaggen Kuru Kuru och kommer i vissa fall att skänkas eller återbrukas. Kuru Kuru har rätten att sänka priset på inlämnade plagg vid kampanjer och rea.
Processen
Skador, stöld eller svinn
Kuru Kuru ansvarar för Kundens varor när de finns i vår besittning. Vid eventuell stöld, svinn eller skada ersätter vi Kunden med ett belopp som motsvarar Kundens förmodade försäljningssumma.
Uppsägning av avtalet
Kunden har rätt att säga upp avtalet och kan då få tillbaka de varor som finns i butiken. När avtalet sägs upp bokas en tid för upphämtning av de varor som finns i butiken.
Giltighet och ändringar
Dessa Allmänna Villkor gäller från och med 1 mars 2025. Villkoren uppdateras kontinuerligt och den senaste versionen finns alltid på hemsidan och länkad i appen.